John Henriksen

specialevejledning online siden 2003

Skriveprocessen

Det gælder om at komme i gang med at skrive så tidligt som muligt, allerede mens du leder efter din problemformulering skal du skrive. At cirkle omkring et emne på skrift - altså at forsøge at skrive sig ind på noget konkret - kaldes tænkeskrivning. Du har et formål med at skrive, nemlig at nå nærmere til en erkendelse af f. eks. hvordan din problemformulering skal lyde.
Men også når du når til selve skriveprocessen vil tænkeskrivning være et meget vigtigt og meget brugbart redskab. Hvergang du sætter dig til tastaturet skal du betragte det du skriver som tænkeskrivning. Du forsøger at pejle dig ind på indholdet af netop den "kasse" i specialestrukturen, som du er i gang med den dag. Dit speciale bliver til i form af en lang række tænkeskrivninger, der til sidst bliver føjet sammen som brikker i et puslespil.

Processkrivning har intet overordnet tema men er en helt fri skriveøvelse. Brug processkrivning som redskab til at komme i gang med at skrive. Nogle skribenter bruger processkrivning som en form for opvarmningsøvelse, inden dagens egentlige, målrettede skrivearbejde går i gang. Sæt dig med et stykke A4-papir og skriv uden at tænke over, hvad du skriver eller hvorfor du skriver. Du må ikke gå i stå og du må ikke gå tilbage og læse, hvad du har skrevet. Fyld en side eller skriv uafbrudt i 10 minutter. Du kan naturligvis også skrive på computeren, så bruger du tid som afgrænsende faktor.

Processkrivning kan bruges i situationer, hvor du er kørt uhjælpeligt fast. Lad problemet ligge, sæt dig og skriv ud i det blå i 10 minutter - og efter samme princip som gælder, når man har glemt et navn, og først kommer på det, når man bevidst er hørt op med at søge efter det, kommer du måske videre på det sted, hvor du var kørt fast.

Præsentationsskrivning er den færdige tekst, som du afleverer. Når du via processkrivning og tænkeskrivning har fået fyldt specialestrukturen ud, skal du redigere din tekst, altså fjerne gentagelser, sikre en logisk fremadskridende fremstilling, rette stavefejl, sætte komma´er, lave kapitelinddelinger, afsnit, indholdsfortegnelse osv.
Men husk, at redigeringen ligger i en proces for sig selv til allersidst - afsæt for eksempel to uger til at redigere dit speciale og før da tænker du ikke på tegnsætning, stavefejl osv.

Hvordan tilrettelægger man arbejdsprocessen?
At arbejde med specialet er ikke nødvendigvis nogen logisk fremadskridende proces. Det kan være svært på forhånd at vurdere, hvilke konsekvenser læsningen af forskellige tekster vil få for det samlede billede. Det kan måske være nødvendigt at gå ud i periferien af ens emne for f.eks. at se, hvilke konsekvenser en bestemt tilgangsvinkel får.
Det kan betyde, at arbejdsprocessen kan forekomme både uoverskuelig og rodet, og det er derfor vigtigt, at du gør dig klart, hvordan du bedst arbejder.
Der er groft sagt to grundlæggende og indbyrdes modstridende måder at tilrettelægge arbejdsprocessen på. Ofte er det dog sådan, at man vælger en kombination af begge, hvor den ene proces er mere dominerende end den anden. Man kan karakterisere disse arbejdsprocesser gennem to typer: "læsehesten" og "omskriveren".
Læsehesten er den type, der bruger størstedelen af den samlede arbejdsproces på at indsamle og læse litteratur, tage noter og lave arbejdspapirer. Læsehesten udskyder skrivefasen længst muligt for hele tiden at opdatere og redigere den indsamlede viden om emnet. Først relativt sent nedskrives den opnåede viden og oftest i ét stræk uden særlig indholdsmæssig redigering, da det simpelthen ikke er nødvendigt. De første konfrontationer med vejlederen fungerer derfor oftest som mundtlige samtaler uden forankring i "færdige" skriftlige udkast, evt. kun ved diskussionspunkter nedskrevet i stikord. Fordelen er her, at læsehesten slipper for at spilde tid på at formulere noget skriftligt, som senere viser sig ikke at være brugbart. Ulempen er, at man nemt mister overblikket - litteraturen hober sig op, og man føler ikke, at man producerer noget. Man kan også komme under pres, fordi den afsatte tid til skrivefasen ikke står mål med den tid, der er nødvendig.
Omskriveren er derimod den type, der begynder tidligt med at producere noget skriftligt. Her er det ikke biblioteksbesøget, der kommer i første række. Omskriveren vil ofte tage hul på sit emne ved at nedskrive de tanker, der umiddelbart falder for, idet der reflekteres over emnet - en såkaldt "brainstorm". Her skriver man alle de emner, områder og temaer ned, som interesserer én og "rydder" derefter op i alle disse punkter. Omskriveren organiserer og systematiserer måske sine tanker ved hjælp af "mind maps" og begynder ud fra dette at opsøge litteratur. Mind maps handler om at opdele forskellige emner og områder i kategorier, der derefter samles sammen på. Man begynder at læse om den del, der forekommer mest interessant eller er lettest at gå til og skriver derudfra et antal sider. Efter respons fra vejleder og ved læsning af yderligere litteratur omskriver man sit første udkast og går videre med en ny del på samme måde. Fordelen er, at omskriveren kan skrive sig frem mod faglige erkendelser og bevare overblikket og følelsen af "at være i gang". Ulempen er, at omskriveren må afse megen tid til korrektion af udkast og i nogle tilfælde endda kassere hele afsnit eller kapitler, fordi de ikke stemmer overens med det, man senere har erkendt. Dette kan naturligvis virke hæmmende på skrivelysten og kræver derfor, at man er villig til at acceptere, at man kan komme i en situation, hvor man må "skrotte" et tidligere udkast og alligevel have mod på at gå i gang med et nyt.
Omskriveren er procesorienteret, mens læsehesten er mere resultatorienteret. Det er derfor vigtigt allerede fra starten at gøre sig klart, hvordan man bedst arbejder. Der er sandsynligvis ingen, der kan identificere sig med hverken den ene eller den anden type i rendyrket form, men alligevel ved du sikkert fra tidligere projekter, hvilken side du hælder mest til.
Men om du er en omskriver eller en læsehest af natur er ligegyldigt: du kan under alle omstændigheder ikke forvente at kunne skrive dit speciale ned side for side som det skal komme til at se ud i den færdige udgave.
Al skrivning falder i to skarpt adskilte dele: proces og redigering.
Skriveblokeringer er karakteriseret ved, at skriveren sidder og redigerer sig selv hele tiden, sætning for sætning. Det betyder, at hans materiale i stedet for at vokse har tendens til at skrumpe ind. Har du det sådan skal du efterligne processkrivningen, dvs. pålægge dig selv at skrive løs i et bestemt tidsrum uden at gå tilbage og læse, hvad du har skrevet. Måske skal du endda udvide påbuddet, så du f. eks. kun een gang om ugen i løbet af speciale processen læser, hvad du har skrevet ...

TAKE AWAY

PROBLEMFORMULERING BLOOMS TAKSONOMI STRUKTUR SKRIVEPROCESSEN SKRIVEBLOKERINGER LITTERATURHENVISNINGER

FORSIDE VEJLEDNING PROFIL TESTIMONIALS PRISER FAQ KONTAKT

OM 'OPGAVEMANUALEN'

© copyright John Henriksen *** kontakt