John Henriksen

specialevejledning siden 2003

Om Opgavemanualen

'Opgavemanualens' metode er at følge skriveprocessens forskellige faser fra problemformulering over konklusion til redigering. Bogens formål er at kunne fungere som værktøj i opgaveskrivning for ambitiøse gymnasieelever, bachelorskrivere på pædagogseminarier, sociale højskoler og universiteter samt for specialeskrivere på universiteter. Bogen kan også læses af undervisere, som gerne vil supplere deres faglige viden med indsigt i, hvordan en opgave bygges op.
'Opgavemanualen' er opbygget i kapitler, der har navne efter strukturelementer, der indgår i denne tekstgenre. Men ud over at behandle det pågældende element forsøger hvert kapitel også at hjælpe læseren med praktiske råd og skriveteknikker til brug på netop det pågældende sted i skriveprocessen. Bogen er beregnet på at læses sideløbende med skriveprocessen. Man begynder med kapitlerne om problemformulering og fortsætter så med de følgende kapitler, når man når så langt i sin egen proces. Men bogen kan også bruges som opslagsbog, hvis man har behov for at få afklaret, hvad et bestemt element i strukturen indeholder. Bogen er forsynet med stikordsregister med dette formål for øje.

LEKTØRUDTALELSE (05/07) 2 559 688 9 (H)
af Jytte Bræmer

Selvstændige skriftlige studieopgaver er en del af ethvert studieforløb uanset niveau. Bogen er en metodelære til opgave- og specialeskrivning. Målgruppen er alle fra den ambitiøse gymnasieelev op til specialeskriveren på universitetet. Opgavens forskellige elementer gennemgås fra problemformulering over indledning og argumentation til konklusion, litteraturliste og noter. Det er en meget detaljeret gennemgang, pædagogisk formidlet med brug af mange metaforer og gode eksempler, der gør bogen særdeles brugbar. Den rækker således langt udover det overskriftsagtige, som man ofte ser i den slags håndbøger. Den er orienteret mod teknikken, og ikke de psykologiske faktorer i skriveprocessen. Bogen følges op af en hjemmeside www.skrivspeciale.dk, der dog ikke beriger bogen, men blot bringer små resumeer af de vigtigste konklusioner i de forskellige kapitler.
(En lektør-udtalelse er en ekspertvurdering som skal vejlede landets bibliotekarer om indkøb af bøger til hylderne.)

FORSIDE VEJLEDNING PROFIL TESTIMONIALS PRISER FAQ KONTAKT

OM 'OPGAVEMANUALEN'

TAKE AWAY

PROBLEMFORMULERING BLOOMS TAKSONOMI STRUKTUR SKRIVEPROCESSEN SKRIVEBLOKERINGER LITTERATURHENVISNINGER

© copyright John Henriksen *** kontakt